Ondt i ryggen kan forebygges ved bevægelse og aktivitet

kontorstol baekkenbund

Tips og tricks mod ondt i ryggen

Problemer med din ryg – Smerter eller stiv i ryggen! I denne tekst får du tips og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Denne artikel er ikke en akademisk artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Tips og tricks mod rygsmerter

De følgende forslag kan være en god ide at gøre ved smerter:

  • Bevæg dig mere aktivt i din fritid
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for personer med stillesiddende jobs ved kontorpladser så er hæve sænkeborde et fint svar på noget af problemet (læs mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  • Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  • Styrk dine mavemuskler – det kan også forebygge mod hård mave
  • Styrk din bækkenbund – Læs mere om bækkenbundsøvelser her
  • Undgå forkerte løft – Det kan du se meget mere info om her hos BFA
  • Lav øvelser der styrker dine muskelpumper
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du er ved at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og udfører øvelserne ovenfor. Hvis alt går vel så vil du kunne undgå at få rygsmerter
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Det er altid bedst at spørge en gang for meget! De her fagpersoner har en uddannelse i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Se eventuelt også de her hjemmesider:



Comments are Closed